Sortir a robar cavalls

 

Sortir a robar cavallsTítol: Sortir a robar cavalls
Autor: Per Petterson
Any de publicació: 2016
Editorial: Club Editor
Traductora: Carolina Moreno
Pàgines: 256
ISBN: 978-84-7329-203-0

Cada racó d’un paisatge respira i recorda. Els arbres, les pedres i el riu observen la vida impàvids i muts, exercint de testimonis inalterables del pas del temps. Per Petterson els dóna veu i cos a través d’una novel·la hipnòtica, que relata la relació entre un pare i un fill adolescent i les vivències estivals conjuntes a un poble rural de Noruega. Cinquanta cinc anys després d’aquell oasi vital, quan la vellesa assetja el noi, ell s’aïlla en una cabana mig enrunada i es retroba amb un passat que emana felicitat i, alhora, dolor. La novel·la de Petterson pendula entre el present solitari d’en Trond, el protagonista, i el seu retrobament amb un estiu que se li va escapar de les mans i el va canviar de sobte. En aquest moviment d’oscil·lació constant, la naturalesa no actua només com un simple marc escènic, sinó que embolcalla els personatges, els transforma i condiciona la seva manera de veure el món.

En la història d’en Trond, per tant, hi ha un lligam inherent entre les seves experiències i la força de l’entorn. Petterson descriu amb una precisió espectacular la quietud que s’estableix després d’una nevada, les suspicàcies inevitables enmig d’un bosc a les fosques i el vigor del riu quan el cabal és ple. La prosa de l’autor prescindeix d’ampul·lositats innecessàries i, amb les paraules justes i una traça admirable, modula la naturalesa perquè esdevingui un personatge més de la història. El protagonista pedala entre l’eufòria d’una joventut que floreix en llibertat i la tristor inseparable a una senectut apagada per les pèrdues i les decepcions. Aquest hàbil joc de contrasts marca el ritme de la novel·la, que avança a dos temps sense aturar-se gratuïtament, seguint el compàs de la memòria d’en Trond.

El silenci impera al llarg de tota l’obra, i ho fa adoptant formes diferents. La calma més evident es desprèn del paisatge, que tant pot explotar en un brogit de la naturalesa com transmetre la buidor ideal per endinsar-se en els records. El silenci entès com la incapacitat de comunicar-se també és present a la novel·la, en aquest cas com una barrera que provoca danys irreparables en els personatges. Hi ha un mur que frena les paraules entre en Trond i el seu veí, en Lars. Tots dos es coneixien durant les respectives adolescències i comparteixen vincles emocionals, malgrat que cap d’ells sap sortir de la cordialitat preestablerta. Però la distància afectiva més demolidora l’erigeix en Trond davant el seu pare. Petterson plasma a la perfecció com en la relació d’ells dos hi ha una llunyania que els fereix però que no són capaços de combatre. Aquesta muralla invisible dóna tot el sentit a la novel·la que és, en la seva essència, la història d’un pare i un fill que s’estimen però són incapaços de dir-ho en veu alta.

Advertisements

One thought on “Sortir a robar cavalls

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s