La aventura del tocador de señoras

Títol: La aventura del tocador de señoras
Autor: Eduardo Mendoza
Any de publicació: 2001
Editorial: Seix Barral
Pàgines: 384
ISBN: 9788432217036

Amb Eduardo Mendoza, o s’entra en el seu joc o se’n queda completament al marge. La prosa mordaç i les històries inversemblants són inherents en les obres de l’escriptor, que sobresurten gràcies a la seva capacitat per recrear un món sardònic i surrealista on tot hi té cabuda. La aventura del tocador de señoras respon a l’estil purament mendozià i reforça la fama d’un autor de novel·les excèntriques però, paradoxalment, èxits de vendes assegurats.

A La aventura del tocador de señoras, Mendoza recicla el protagonista d’El misterio de la cripta embrujada tot conduïnt el mateix home estrambòtic en una nova aventura farcida de singularitats. En aquesta ocasió, el protagonista sense nom s’embranca en una història de crims i successos de pacotilla, cadascun més irreverent que l’anterior, constatant a mesura que s’avancen les pàgines la infinita habilitat imaginativa de l’autor. Una perruqueria llòbrega i bruta serveix d’escenari per les confabulacions de pa sucat amb oli entre facinerosos, malfactors, burgesos corruptes i un alcalde ambiciós, i plegats embolicaran la troca fins a límits insostenibles de riallada assegurada.

Fregant el súmmum de l’estupidesa, La aventura del tocador de señoras és un remolí d’esdeveniments descabdellats que evolucionen sota una veu narrativa amarada de seriositat, trencant així esquemes, expectatives i previsions al lector. L’autor juga amb les paraules tot demostrant una destresa implacable del llenguatge, apropiant-se dels mots i refermant un estil molt particular on no hi ha pautes que valguin i on qualsevol estirabot hi té cabuda.

És cert que l’humor de Mendoza és especial i si no se’l coneix pot resultar xocant. Ara bé, un cop dins el seu joc, les seves obres esdevenen un bàlsam terriblement divertit per alliberar-se de les concessions i els formalismes i entrar en el seu món de barbaritats. La aventura del tocador de señoras és doncs una obra per gaudir de la narrativa més esbojarrada, deixar-se anar i experimentar el plaer de la lectura per la lectura.

Anuncis

2 thoughts on “La aventura del tocador de señoras

  1. He llegit algunes obres seves i m’agrada a mitges. Distreu, però no em fa tanta gràcia. El de ‘la cripta embrujada’ el vaig llegir, però aquest no. Corre per casa dels meus pares, així que ja que el pintes bé, el tindré en compte per una futura lectura, si em ve de gust Mendoza, serà aquest el que trii.

  2. Aquest va ser el meu primer Mendoza, i en el seu moment (fa molts anys) em va fascinar, el vaig trobar diferent d’allò que havia llegit fins el moment i molt divertit. Vaig llegir tot seguit els altres dos i encara no m’he decidit a agafar “El enredo de la bolsa y la vida”.
    Celebro que t’hagi agradat.

Deixa un comentari

