Sukkwan island

Títol: Sukkwan Island
Autor: David Vann
Any de publicació: 2008
Editorial i col·lecció: Empúries Narrativa
Pàgines: 169
ISBN: 978-84-9787-674-2

Demolidor de cap a peus malgrat la seva brevetat, Sukkwan island cau com una llosa que colpeix l’ànima de qualsevol. L’obra de David Vann fuig de la superficialitat i explicita sense manies la misèria de l’ésser humà a través d’un relat esgarrifós que regira l’estómac. La relació tumultuosa entre un pare egocèntric i un fill desubicat i perdut aglutina una història intensa que demana una lectura carregada de frivolitat per aconseguir arribar fins al final de la novel·la.

La supervivència i la convivència en una illa deserta no són bones amigues, tal i com la literatura ha plasmat en nombroses ocasions. Obres com Senyor de les mosques L’illa de l’última veritat són el clar exemple dels efectes de l’aïllament i la solitud, que fan sortir el pitjor de les persones davant un entorn salvatge on per sobreviure cal guiar-se pels instints.

Quan a en Roy li proposen d’anar a viure amb son pare a una illa deserta, però, la idea no li sembla malament. Tot i que Sukkwan Island és un lloc fred i inhòspit on cal caçar per sobreviure, en Jim i el seu fill de tretze anys s’hi traslladen amb la intenció de recuperar la seva relació, que pràcticament és inexistent. El pare també busca en l’aventura una excusa per fugir d’ell mateix i la seva actitud gairebé obsessiva amb les dones, que l’ha omplert de fracassos i el turmenta en tot moment.

Tanmateix, la duresa de les condicions de vida i la inestabilitat emocional dels protagonistes desencadenen una degradació progressiva del vincle entre pare i fill. Malgrat compartir una personalitat similar, basada en un caràcter sorrut i silenciós, en Jim i en Roy no aconsegueixen construir quelcom en comú que els uneixi i la distància que hi ha entre ells es va fent més gran. En un escenari on la immaduresa i la fragilitat del progenitor obliguen al fill a fer de pare, les circumstàncies ambientals i les mancances d’una vida fora de la societat transformen l’aventura en un malson.

Tant la veu narrativa com l’argument de la història comparteixen reminiscències de La carretera sense caure en el parany de l’excés de similituds.Mitjançant un estil directe i punyent, quasi bé cruel, la tensió dramàtica de l’obra creix exponencialment i crea una atmosfera d’angoixa que deixa una empremta inquietant. Amb el Premi Llibreter 2011 a la butxaca, l’obra de Vann assoleix sense cap mena de dubte el resultat que aquest buscava; sacsejar emocionalment el lector.

També se n’ha parlat als blogs Viu i Llegeix, Llibres llegits i per llegir, l’Espolsada, Llibres i punt i Nosaltres llegim

Anuncis

5 thoughts on “Sukkwan island

  1. Un llibre que em tempta des de fa temps. M’ha agradat la ressenya. A més, totes les obres que cites com a relacionades amb aquesta em van captivar. Doble raó per a llegir-la.

  2. La tinc pendent, jo vaig començar per “Desolacions” que em va agradar força; dura, freda i en molts aspectes brillant. Ara veig que l’estas llegint, ja en llegiré la ressenya.

  3. Tant em va sacsejar que se’m van passar les ganes de llegir l’autor. Ja sabem que qualsevol misèria humana que es pugui relatar es queda curta al costat de la realitat, però va ser massa per mi, molt molt dur. Ara, no es pot negar que està ben fet, altrament no arribaria tant. Per cert, que tinc ‘El senyor de les mosques’ per llegir aviat, espero que no em deixi el mateix sabor de boca.

  4. Jo també tinc ganes de llegir-lo, i si són només 169 pàgines, encara més. Totes les crítiques que he llegit fins ara són bones.

  5. Ja estava anotada a la llista, però després d’aquest comentari l’avançaré uns quants llocs endavant. No sé perquè aquestes lectures que t’encongeixen i et fan una mica de mal al cor sempre són les que més m’agraden!

Deixa un comentari

