Trilogía de La Fundación

Títol: Trilogía de La Fundación
Autor: Isaac Asimov
Any de publicació: 2010
Editorial: De Bolsillo
Pàgines: 904
ISBN: 9788499083209

Ciència-ficció i política. Sobretot, molta política. Trilogía de La Fundación aparenta ésser una novel·la de guerres i xocs entre móns diferents. Tanmateix, Asimov no se cenyeix a l’estereotip de la ciència-ficció convencional i crea una història que, sense deixar enrere els conflictes interplanetaris, se surt de les pautes preestablertes i apunta molt més amunt.

L’autor enceta l’obra sense enganyar el lector, oferint unes primeres pàgines carregades d’estratègies i aliances polítiques que en un inici poden arribar a saturar. Asimov presenta un escenari desconegut però que s’adequa perfectament als cànons del gènere: els humans, molt més avançats que en l’època actual, han colonitzat la galàxia i progressen exponencialment en qüestions científiques. Tot i que la novel·la està plagada de personatges extremadament diferents, tots comparteixen quelcom: el món on habiten està predestinat a la barbàrie.

L’amenaça d’una fi propera és el tret de sortida d’una història que engega amb pesantor, però que poc a poc va agafant velocitat. Malgrat el caràcter fantàstic de l’obra, la corrupció i el propi interès dirigeixen el transcurs de la història i demostren que, tot i el progrés científic, l’egoïsme és intrínsec en l’ésser humà. L’estira-i-arronsa entre diverses societats que es retroalimenten i la incertesa d’un futur aparentment predeterminat atribueixen a l’argument una dinàmica trepidant i progressiva, que desemboca en un final ajustat sense fissures a les expectatives de l’obra.

Asimov descarta els relats personals i deixa les emocions de banda en una novel·la on l’interès rau en l’evolució política dels esdeveniments. L’estil de l’autor fuig de la narrativa excessivament elaborada i es decanta per la descripció directa, un xic detallista però sense abusar dels fragments decoratius en el text. La incorporació d’una psicologia molt més avançada, que trenca tots els esquemes de la ciència que coneixem avui en dia, corona una obra amb els trets essencials de la realitat actual i els detalls més extraordinaris d’una possible civilització futura.

5 thoughts on “Trilogía de La Fundación

  1. Bona ressenya, i bona obra. Vaig llegir els tres llibres per separat ja fa uns anys, i em va semblar una obra mestra del gènere. És d’aquells llibres que crec que tornaré a llegir, i ara veient la teva ressenya, me n’han tornat a venir ganes. Ara tinc una llista molt llarga de llibres per llegir, però no el descarto per un futur proper, molt més proper del que predirien els psicohistoriadors! M’encanta la idea del llibre, sabem que el món tal com el coneixem s’acabarà, i no hi podem fer res. Però podem posar les bases per poder-nos recuperar després de manera molt més eficient. Fantàstic.

  2. Molt bona ressenya!, la primera part la tinc per casa desde fa anys, comprada al mercat de sant antoni, a veure si cau al llarg d aquest 2012.

  3. És un clàssic de la cienciaficció, no? N’havia sentit a parlar molt bé, i amb la teva ressenya venen ganes de llegir-ho, tot i que no és el meu gènere preferit. Deu tenir moltes pàgines, sent una trilogia, ho has llegit tot seguit, o per parts?

  4. Bona ressenya d’una fantàstica trilogia. M’encanten aquests llibres de la Fundación i altres que -em sembla que eren set en total- continuen aquesta història de Asimov. Excel.lent recomanació!

  5. Acabes de recordar-me que em vaig quedar amb les ganes de llegir els llibres anteriors i posteriors a aquests, no m’ho pensava però em varen agradar molt i em qualsevol moment seguiré amb els llibres de la saga

Deixa un comentari

