L’home de la maleta

Amb L’home de la maleta, Ramon Solsona fa quelcom poc habitual; l’autor es posa en la pell d’un jubilat que carrega una maleta plena d’experiències vitals per donar a conèixer una peculiar visió del món que ens envolta. A través dels ulls del protagonista, Solsona endinsa el lector en una història on el pes del passat fa trontollar el present. La veu narrativa d’un home gran i sol impregna les pàgines de la novel·la, que es caracteritzen per un toc d’humor satíric i una història que vessa nostàlgia i melancolia. Tot plegat serveix per posar de manifest l’inexorable pas del temps i la devastació que es deriva de la impossibilitat de romandre en pausa en un moment específic de la vida.

L’home de la maleta és la història d’un home vidu que, davant la solitud i la manca de sentit del seu dia a dia, decideix vendre’s la casa i anar a viure cada mes amb una de les seves filles. Amb la intenció de recuperar la calidesa familiar que li manca i de sentir-se altre cop una persona útil, el protagonista transita entre tres llars ben diferents imposant la seva manera de veure el món però alhora procurant no ésser una nosa.

A la vegada que analitza amb ironia i una crítica àcida l’entorn que li pertoca en cada ocasió, l’home de la maleta recupera els records que l’han moldejat com a persona i habita entre un passat que ja és mort i un present que el descol·loca. La mort i les malalties dels seus amics, la incertesa davant els canvis i una autoritat inflexible que s’atribueix com a cap de família fan del protagonista un home aparentment fort i convençut però al capdavall una persona dèbil i perduda en una realitat que no s’ha fet seva.

Ramon Solsona es posa a la pell d’un personatge profund, i ho fa sense fissures. L’argument oscil·la entre els monòlegs interns del personatge i les vivències que recorda o experimenta, combinant així els seus pensaments més íntims amb tot allò que li passa. L’autor empra un estil narratiu propi del protagonista, que s’expressa amb un català tacat de castellanismes i paraules inventades que remeten a un llenguatge antic i de carrer.

L’home de la maleta és una novel·la per a totes les edats. Els més grans, se sentiran identificats amb les reminiscències lingüístiques d’un personatge divertit i alhora turmentat per un orígen incert sobre ell mateix. Els més joves, somriuran en reconèixer mots i actituds que s’atribueixen a la gent gran i gaudiran amb una història curiosa.

També se n’ha parlat al blog de Nosaltres llegim.

6 thoughts on “L’home de la maleta

  1. El primer comentari que vaig llegir del llibre em va fer desdir de llegir-lo i ara el tinc travessat. Necessitaré el meu temps per agafar-lo. Amb la teva ressenya i aquesta puntuació alta m’hi has fet acostant una mica.

  2. Me l’he mirat més d’una vegada i em despertava una mica d’interès, és d’aquells que veus i penses que potser algun dia… però després de llegir el que n’expliques, em faig una mica enrere. Naturalment, no per com en parles, que el deixes molt bé, però l’argument no m’ha acabat de convèncer. Un punt fort seria això d’estar escrit amb el vocabulari que faria servir un personatge real, però no sé si és un tipus de llibre que m’atraparia a mi, em sembla que no.

  3. És un llibre que fa temps que em crida atenció i no em decideixo. Tal i com ho expliques fa venir ganes de llegir-lo

  4. Retroenllaç: L’home de la maleta. Ramon Solsona « Viu i llegeix

Deixa un comentari

