La caiguda dels gegants

Si alguna cosa se li ha de reconèixer a Ken Follett és que no traeix els seus fans i es manté fidel al tipus de novel·la que li és característic. Com en obres anteriors, Follett pren un episodi històric d’excusa per desenvolupar vides i experiències del munt de personatges que constitueixen La caiguda dels gegants. Cal admetre, també, que l’autor té traça en construir els perfils de cada figura dins la novel·la perquè, un cop familiaritzats amb el lector, les seves vivències esdevinguin un motor prou fort com per empènyer l’obra a través de més de 1000 pàgines.

Tot i això, si es fa l’exercici de despullar la novel·la per posar de manifest les seves línies mestres, queden en evidència els temes més que suats que Follett empra sense desgast en la seva literatura: les enveges i baralles entre coneguts, l’odi davant situacions de penúria injustes i el sexe en tots els esglaons socials són, en el context de la Primera Guerra Mundial, els pilars de la novel·la. La simpatia d’alguns personatges xoca amb la malícia dels més dolents, que a la vegada tenen un component humà que impedeix odiar-los del tot, per teixir un entramat d’experiències i sentiments enorme degut a la munió de personatges i a la immensitat de les seves vivències. Totes aquestes característiques, però, actuen en detriment de l’estil literari, que es presenta senzill i fins i tot en algunes ocasions pobre i insuls.

Per tant, és difícil criticar Ken Follett: ell ha descobert la fórmula màgica per atrapar un col·lectiu lector amants de best-sellers, aventures, emocions i poca cosa més. L’autor es regeix per allò que més beneficis li aporta, i si ens ho mirem fredament és lògic que segueixi estirant del fil mentre soni la flauta. Ara bé, com a amant de la literatura, no puc defensar aquest tipus de novel·la com a únic gènere literari.

Anuncis

5 thoughts on “La caiguda dels gegants

  1. Bé, és l’estil Follett i no és criticable. Ell l’explota com fan altres amb el seu propi. Però bé, l’extensió del text unit amb el meu desinterès per les grans guerres, em tira una mica enrere. Per començar, no el pensava llegir abans que surti en butxaca, no es pot anar amb aquest totxo pel món. A mi Follett m’agrada molt, però ja et dic, em sembla que no és el meu llibre. Si a sobre el puntues tan baix…

  2. Hola, a mi em va passar una mica el mateix, sí, Els pilars de la terra me’l vaig llegir gairebé d’una tirada ( és un dir ¡, molt dir, amb 1275 pàg.), però passa bé, la confecció de personatges, la trama, gairebé rodó, em va semblar. En canvi Un món sense fi, uf…, massa del mateix, els bons de tan bons mig babaus i els dolents previsibles i dolents, em va costar d’acabar. Pel què expliques, La caiguda dels gegants, és més del mateix, però, canviant d’època. De tota manera s’ha de llegir, jo el tinc a la meva llista.
    Hi ha gent que critica aquest tipus de literatura amb “la fórmula màgica per atrapar al col•lectiu”, dons jo crec que si val, si sap enganxar a molts lectors amb totxos de més de 1000 pàgines, el mèrit és seu ( i del màrqueting, es clar). El llegir crea lectors i això sempre és bo. Després ja vindrà la selecció i la tria. Quin rotllo m’ha sortit.

    Fins aviat.

  3. feia dies que no passava per el teu piset de visita Llegir uns quants postst nous de carrerilla també té la seva gràcia.
    Bon St Jordi!

  4. He acabat La caiguda dels gegants i no m’ha agradat gens. Comparteixo tot el que dius. L’he trobat avorrit i no enganxa res. No és que em carregui aquesta literatura. Un bon llibre d’aventures o d’històries sempre és un bon llibre dins del seu gènere. ës bo si tens pressa per llegir-lo o per saber què passa amb els personatges. Això em va passar amb Els pilars de la terra però amb La caiguda…ni una mica d’emoció o sentiment, Res. Bon apunt!!!

  5. Retroenllaç: El invierno del mundo | Un racó per llegir

Deixa un comentari

