Els jugadors de whist

Els jugadors de whist és una obra que trenca amb tots els estereotips literaris. Partint de la crisi d’identitat del protagonista, l’autor fa un recorregut pels escenaris d’un Empordà dels anys 70 combinant la cultura i l’oci de l’època amb un casament ubicat en l’actualitat i que s’allarga i s’allarga constituïnt una trama paral·lela però alhora relacionada. Les referències musicals, cinematogràfiques i literàries vessen per les pàgines d’una novel·la amb pocs instants per respirar. És una obra plena de remolins culturals que maregen i saturen el lector que no conegui la realitat de trenta anys enrere, però que fascina pel sentit que es dóna a la mescla de creacions artístiques, amb elements completament passats de moda i altres encara vigents.

El protagonista és un home que passa la quarantena, amb un matrimoni frustrat i una feina ambigua. Viu el dia a dia sense qüestionar-se la seva existència fins que la filla, de poc més de vint anys, decideix casar-se amb un jove que té tots els números d’esdevenir un fracassat. Les circumstàncies d’una unió que detesta serveixen per empènyer el protagonista a fer un repàs de la seva vida i a retrobar-se amb un passat tèrbol que havia amagat sota la catifa de les obligacions diàries, la rutina i els maldecaps quotidians.

Els jugadors de whist és un còctel estrany. Consta d’elements recents com els fotologs, els blogs i els myspaces, que estructuren l’obra i caminen, alhora, de la mà de cites i referències d’artistes culturals de trenta anys enrere. Aquesta combinació resulta innovadora però a la vegada fa que la història de fons quedi una mica agafada en pinces i no aconsegueixi fluir prou. La narració desconcerta en uns inicis per acabar esdevenint la plasmació de trajectòries anònimes i sensacions universals que s’agrupen en la figura del protagonista, un tipus “ideal” per a representar els avorts constants i les frustracions característiques de dos grups d’edat no tant diferents entre si.

He trobat que és una obra amb moltíssima informació, d’aquelles que deixen l’empremta de dues generacions que, aparentment, són oposades. L’autor descriu fins al mínim detall, fins a l’acció més insulsa, per ajuntar-les totes en un trencaclosques que retrata les diferents maneres de fer i de viure. Tanmateix, he trobat que en l’obra hi manca quelcom que faci rutllar la trama, que la converteixi en una curiositat per al lector i que en llimi les punxes per arrodonir una novel·la que és, per sobre de tot, original.

També n’han parlat en Xexu i la Kweilan al seu blog.

Anuncis

4 thoughts on “Els jugadors de whist

  1. Una ressenya magnífica! M’ha agradat com expliques l’argument, queda molt clar de què va el llibre i què mira d’explicar. A mi em va agradar molt aquesta obra, pel que deia, per com estava escrita, però reconec que un dels seus punts forts, que són les referències culturals modernes, molt ben documentades, de vegades enfosqueixen el que realment passa al llibre, n’hi ha una mica massa. En algunes parts, hi queden de conya, en altres semblen introduïdes amb calçador i en excés. Però ja et dic, ni així em va canviar la idea de que era dels millors llibres llegits l’any passat, i que el vaig trobar molts recomanable.

    Gràcies per la menció! El que llegeixes ara també l’he llegit fa poc, així que m’encantarà veure què n’expliques.

  2. El tinc a la llista i cada vegada en tinc més ganes però encara no li toca. L’havia vist, la kweilan em va fer pensar que potser sí, en Xexu em va fer decidir a posar-lo a la llista i ara tu em rematés.

  3. El teu apunt fa “la seva feina”, però és un llibre que em fa mandra, no sé el motiu. He llegit altres llibres d’aquest autor i m’han agradat però no m’acabo de convèncer d’agafar-lo.

    En Xexu i tu sou unes màquines de llegir…

    Petons,

    SU

Deixa un comentari

