El vigilant en el camp de sègol

La intel·ligència és el pilar d’aquest llibre. No és una novel·la amb escenaris excessivament elaborats, ni amb una prosa preciosista, ni amb metàfores i figures retòriques recargolades i difícils d’interpretar. És una història lineal, basada en la veu d’un protagonista que narra les seves vivències des d’un punt de vista molt personal. L’acidesa i l’humor satíric són claus en aquesta novel·la i porten a la reflexió de les situacions i actituds més quotidianes, que fem gairebé sense plantejar-nos.

Amb la claredat com a principi, Salinger ens aboca un conjunt d’experiències que el protagonista, en Holden, viu i exposa a través de la seva mirada particular. En Holden és un adolescent que fuig dels estudis i la famíla per endinsar-se en un món d’adults ple de novetats. Aquest escenari, però, pateix la seva crítica i tots els personatges són sotmesos a un examen estricte on Holden els jutja pels seus actes d’una manera tant objectiva que fa feredat.

És una novel·la molt especial, que analitza fins el més mínim detall d’una societat aparentment perfecta però que, des dels ulls d’un adolescent, es desmunta amb un no res. Salinger escriu sense complexos ni miraments, mostrant allò que veu, i així es dibuixa l’estil característic de l’autor que sempre va més enllà de les simples anècdotes i que, en algunes ocasions, fins i tot pot costar d’entendre.

Tot i que no considero que aquesta sigui una lectura adequada per adolescents (però moltes escoles l’han convertit en obligatòria), crec que és una obra indispensable per als amants de la literatura i que, en algun moment de la vida, cal descobrir per entendre una mica millor la societat.

Ideal per a…amants de la literatura àcida i intel·ligent però alhora reflexiva i plena de sentit.

5 thoughts on “El vigilant en el camp de sègol

  1. El vaig llegir ja fa uns quants anys, precisament pel que dius, perquè sembla ser una obra cabdal. A mi no em va impressionar. Em sembla que no en vaig fer un anàlisi com el teu, no me’l vaig agafar tan profundament. De totes maneres, potser és perquè no li trobava la gràcia ni em va enganxar com esperava, després de sentir-ne parlar tan bé.

  2. El vaig llegir fa molt temps i no vaig trobar tot això que tu dius, ni el que molta gent ha trobat i que han fet que sigue tot un clàssic.

    És curiós com sempre les diferents emocions que ens desperta un mateix llibre a cadascú. I amb tu m’ho passo bé perquè no coincidim de vegades i em dóna la sensació que no hem llegit el mateix llibre alguns cops jajaja.

    Quan llegeixo coses que jo no he vist em quedo com a sopresa i potser hauria tingut algú al costat que m’hagués fet anar veient tot el que jo no he vist.

    Molt ben explicat, m’has fet ganes de tornar-lo a llegir a vore si hi trobo tot això…

  3. El vaig llegir fa un temps i , tot i ser un clàssic, no vaig saber-hi apreciar allò d’especial que tothom diu que té. Crec que els llibres tenen el seu moment i que si no el llegeixies al moment adequat sovint no fa l’efecte esperat.
    No és que no m’agradés, només que no hi vaig trobar tot el que n’esperava

  4. No l’he llegit però després del teu apunt queda clar que ho he de fer!

    Gràcies per la recomanació!

    Una abraçada!

    Salut i bones lectures…

Deixa un comentari

